Biografie

Mastermind je...

brněnský future-elektro hudební projekt, který vznikl v roce 2002 a jeho zakládajícím členem je Radim Čáp (Stork). Mastermind je vyjádřením pocitů a odrazem toho, co nám nabízí hudební technologie nového tisíciletí.

...Radim Čáp (Stork)

Mastermind je mojí hudební záležitostí a maximální životní náplní.
Hraji na klávesové nástroje, komponuji a aranžuji. Vytvářím si i celkový zvukový obraz, tudíž bych se nazval jakýmsi „multialchymistoinstrumentalistou".
Vznik se nedá přesně časově určit, ale příprava od prvních úvah až po jeho skutečný zrod se datuje k podzimu roku 2001.
Ve své podstatě čerpám z nějaké vnitřní potřeby vyjádřit pocity pomocí hudby. Nade vše miluji tuhle alchymistickou záležitost, kdy z mého nitra, kde vzniká nápad, se potom vše přenáší a odráží v hudební myšlence nazvané skladba.
Je v tom něco fascinujícího, panenského a určitá nespecifikovatelná výzva.
Díky technice, která dnes (alespoň pro mě) představuje v umělecké sféře (a zřejmě nejen v ní) obrovskou revoluci a takřka nevyčerpatelnou záležitost, je možné naprosto každý postřeh ventilovat. A přesně o to se snažím.
Pokud si v projektu Mastermind najdete alespoň kousek něčeho, co vás osloví, bude to pro mě jakési zadostiučinění a věc tak dosáhne svého naplnění a smyslu.
A to je zřejmě podstata mého života a existence tady…

Stork.

...období Černé krajiny

Novoromantické seskupení Černá krajina vzniklo začátkem roku 1990.
Zakladatelem byl Ondřej Pokorný (klávesy), ke kterému se přidal Martin Hašek (zpěv) a přizván byl i Radim Čáp (klávesy, zpěv) - původně však jako výtvarník a grafik.

Po několika zkouškách ve sklepých brněnského sídliště, kterých se zpočátku zúčastnil za klávesami i Martin Pavlík Atreid (Beamship, H.E.E.L., Frontier Guards), vytvořila Černá krajina několik demoskladeb, ze kterých vzniklo na jaře 1992 demo 2,3 smutku a v původní sestavě odehráli několik vystoupení v Brně, z nichž stojí jistě za zmínku vystoupení s projektem Neue Sprache (později Bullerbyne) a Hrabě X.

Na podzim roku 1992 se rozhodl Ondřej Pokorný ze skupiny odejít a Černá krajina tak ukončila svoji činnost.

...období Transcedentu

Martin Hašek a Radim Čáp se rozhodli pokračovat v hudební tvorbě a v listopadu 1992 založili sythy-popovou formaci Transcedent.
Začali pracovat na demosnímku Demo1, které bylo dokončeno na jaře 1993. Na demu spolupracoval jako zvukař Petr Tudy Holubář (Onset, Ebola Joy, Insania). Transcedent začal vystupovat po brněnských klubech, začal sklízet první úspěchy a vyplnil v Brně prázdné místo na scéně elektropopu.

O rok později vzniklo demo Change, na které se vrátil i Ondřej Pokorný, tentokrát ovšem jako zvukový poradce u finálního mixu. Na podzim 1994 připravil Transcedent 6 x Dance, kde bylo remixováno několik starších skladeb z předchozích demosnímků. Následovalo několik vystoupení a práce na dalších skladbách, která se posunula až do roku 1997, kdy vznikl demosnímek Project AgainBorn, ke kterému se v té době přidal klávesista Martin Kubát.

Dokončení proběhlo v brněnském studiu divadla Husa na provázku v roce 1998, avšak bez účasti Martina Kubáta a Radima Čápa, kteří z Transcedentu odešli.
Jediným členem zůstal Martin Hašek, který Transcedent neopustil, ale do dnešní doby oficiálně další skladby nevznikly.

...období Accessvirus

Po odchodu z Transcedentu byl Radim Čáp (v roce 2000) osloven Zdeňkem Doležalem, který v té době připravoval svůj projekt Accessvirus, aby s ním a s fotografem Tomášem Gallem (H.E.E.L., Pictures4Masses, Frontier Guards) tvořili formaci, která by vystupovala jako ambientně-elektronický projekt Accessvirus.

Po dvou demo CD Screams Of Proteus, Follow My Fantasy a několika dekadentních vystoupeních se Accessvirus odmlčel a Zdeněk s Radimem připravovali nový hudební projekt, který však nikdy nedokončili...

...období Mastermind a Depressive Disorder

Počátky projektu Mastermind se datují k polovině roku 2002, kdy se začal připravovovat první hudební materiál a vůbec pojetí projektu.
V témže roce byl Radim osloven leaderem a zakladatelem taktéž právě rodící se EBM formace Depressive Disorder Patrikem Lvem, aby mu pomohl při realizaci prvních demo-CD Near To Death a ...Another Step To Death, díky kterým pak vznikla dlouhodobá spolupráce na Depressive Disorder.

Po produkci demosnímků Depressive Disorder Near To Death a ...Another Step To Death se v únoru 2003 dočkal Mastermind promo-singlu The End Of The Day, který byl vytvořen v limitované edici spíše pro pár fanoušků, kteří stáli u počátků Mastermindu.

V březnu 2003 vyšel (na vlastní náklady pod značkou OwnProdction) singl The End Of The Day na kterém se svými remixy podíleli skupiny Depressive Disorder, broom CarweLL a Mastermind svojí cover-verzí skladby Follow My Fantasy od Accessvirus (ambientně-elektronického projektu Zdenyho D.) Singl The End Of The Day lze považovat za skutečný začátek tvorby Mastermindu.
Skladba The End Of The Day přinesla Mastermindu spoustu pozitivních ohlasů i díky tomu, že po dlouhé době vzniknul hudební element, který na české elektronické scéně chyběl.

V době singlu The End Of The Day už byl připraven CD debut s názvem Power, který se dočkal vydání (taktéž pod značkou OwnProduction) v dubnu 2003. To znamenalo pro Mastermind průlom a zajistilo vnímání širšího spektra elektronické alternativní scény.
Na CD Power se nemálo podílelo i seskupení Sotar Photo Page - Jiří Dvořák a Michal Král Kulda, kteří vytvořili zajímavé spektrum fotografií a bohatě zpracovaný booklet - ostatně tvorbu obalů k celé kolekci kolem Mastermindu a Power ponechal Radim na Sotar Photo Page.

Dalším singlem k Power, byla zřejmě dodnes nejhitovější skladba z alba - Alone (říjen 2003, OwnProduction), kde se na remixech podíleli opět Depressive Disorder, Propulsion, E-Work a Beamship.
Mastermind si tentokrát vzal k přepracování skladbu Jen pro sebe žít od projektu Transcedent, kterému byl přítomen v dobách jeho aktivní existence - tedy začátkem devadesátých let.
Alone znamenal pro Mastermind jasnou pozici na české elektro-scéně, kdy bylo třeba s ním počítat.
Završením opěvované skladby Alone bylo její ohodnoceni v časopise Bassline jako Singl měsíce.

Projekt Mastermind (Radim Čáp s Patrikem Lvem který byl přizván jako klávesista pro živou produkci Mastermindu) měl i několik vystoupení, ovšem jelikož se paralelně začala rozbíhat práce na Depressive Disorder, tak Radim vystoupení přerušil a tím vytvořil prostor pro realizaci Depressive Disorder.
V průběhu času se ještě objevil Mastermind ve spolupráci s Depressive Disorder na českém tributu Depeche Mode se skladbou It´s Called A Heart a na elektronické kompilaci Best Of LETEM.

Začátkem roku 2005 se začalo o Mastermind zajímat vznikající kladenské nezávislé vydavatelství Monopolrecords a jeho šéf Michal Lepšík, který nabídnul Radimovi spolupráci na vydávání Mastermindu u Monopolrecods, což bylo v té době pro něj velmi přínosné.
Prvním počinem byla re-edice alba Power v digipacku s kompletním re-masterem a po dlouhé odmlce následovala skladba Time Is Out pro kompilaci 5th Anniversary Compilation, kterou vydalo Monopolrecords v roce 2008 jako oslavu pěti let své existence.

Také Depressive Disorder připravil své první album Ultima Ratio (říjen 2005) u Monopolrecords a pro Radima tak začíná rozhodnutí, kdy verdiktem je pozastavení Mastermindu a věnování se plně Depressive Disorder, který začíná vydatně koncertovat jak u nás, tak v zahraničí a buduje si svoji pevnou doménu i mimo českou EBM scénu.
I práce na druhém albu In Depth (červenec 2007) se Depressive Disorder zúročila a jen potvrzuje jejich kvality a pokračující příznivou atmosféru kolem skupiny.
Posledním albem, kterému byl Radim přítomen, bylo The Chronicle Of Fear (červen 2009), které prošlo těžkou osobní zkouškou obou protagonistů a dokončovací práce na tomhle CD byly více než hektické...
Za produkcí Depressive Disorder jsou do roku 2009 tři řadová alba (Ultima Ratio, In Depth, The Chronicle Of Fear), vydaná u labelu Monopolrecords, mnoho remixů a koncertních show.

V březnu 2010 se Radim Čáp rozhodl z Depressive Disorder odejít a věnovat se delší dobu zahálejícímu Mastermindu a obnovit jeho aktivity.
Aktuálně je v přípravě druhé album.

...období návratu a Smudges

Realizace alba se stala časově náročnější, než se na první pohled zdálo. Radim mezi tím navštívil několik koncertů bývalé skupiny Depressive Disorder,
kde toho času jeho nepřítmonost na pódiu zastali Vena (z formace No Name Desire) za klávesami a Ezechiel, který se chopil kytary.
S Radimem se Patrik po nějaké době domluvili na spolupráci při natáčení nového singlu Insane pro Depressive Disorder, kde byl Radim přizván jako producent.
Nakonec z toho vznikl návrat k Depressive Disorder a to v brněnském klubu Melodka 5. 2. 2011 na akci Black Cat Party, při skladbě Blind.

Mastermind se v tu dobu nacházel v jakési levitaci a stále byl časosběrným projektem, který čekal na svoji expanzi.
Depressive Disorder ještě natočili koncertní DVD Insane For You a pak se vrhli na přípravu řadového alba Sep7em, které vydali u Monopolrecords v roce 2014 a které mělo mimořádný ohlas jak u kritiky, tak i fanoušků.
Po několika koncertech ve čtyřech, se rozhodli dál v živé produkci nepokračovat, věnovat se pouze tvorbě studiové a vrátili se taktéž k původní sestavě.

Na jaře 2017, ohlásil Monopolrecords nečekaně ukončení své činnosti a tedy i edičního plánu, ve kterém byl zahrnut i Mastermind. Ten se nyní ocitl bez vydavatele a to s materiálem, který již připravoval k vydání.

Během roku 2017 dokončil Radim ve StorkStudiu práci na deseti skladbách, které byly vybrány z asi dvaceti demo-songů a zaranžovány k otextování.
Selekce byla provedena ze skladeb „šuplíkových“, až po aktualní tvorbu. Vše dostalo nový háv a na podzim téhož roku, tak dokončil Mastermind nahrávání a finalizaci alba Smudges.
Textově se na něm podíleli Patrik Lev a Martin Hašek. Remixy pak zpracovali formace Frontier Guards, broom CarweLL a Stork. V březnu 2018 vychází album Smudges v digitální podobě.